Tijdens de bezetting van Nederland door de Duitsers stond op de
Schelde-werf in Vlissingen een door de Lloyd besteld passagiersschip
op stapel. Toen de oorlog beëindigd was werd met grote
voortvarendheid dit luxe schip, dat inmiddels de naam Willem Ruys
gekregen had ter nagedachtenis aan één der
RL-directeuren die in 1942 door de bezetter was gefusillleerd,
afgebouwd. Op 1 juli 1946 vond de tewaterlating plaats. Het nieuwe
vlaggeschip van de Lloyd was zowel qua vormgeving als qua techniek
revolutionair. Het lijnenspel van de romp, de twee magnifieke
schoorstenen en de ludieke vormelementen van de opbouw, die zoveel
gevarieerder waren dan wat men toentertijd gewend was, maakten het
geheel tot een fascinerende creatie. Samen met de Oranje vormde zij
een duo dat met topklasse de passage op het Verre Oosten verzorgde.
Later ging de Willem Ruys reizen om de wereld verzorgen. Nog weer
later, in januari 1965, ging de Willem Ruys over naar de Italiaanse
Flotta Lauro. In december 1994 raakte het nu Achillo Lauro geheten
schip in brand en zonk op de Indische Oceaan voor de kust van
Somalië. Dit tweede deel behandelt de lotgevallen van het schip
vanaf de 13de reis in 1949 tot en met de dramatische ondergang als
Achillo Lauro in 1994.
Hardback
664 pagina's
Met illustraties
Februari 2012
3423 gram
315 x 235 x 41 mm
Van Soeren & Co
|
Bij u in huis op: dinsdag Bestel vóór: 23:15 |
Andere titels binnen de rubriek: |
Maritiem
|